iThoughtsHD er kraftig oppgradert!

Posted on 8. september 2012

0



En av mine mest brukte arbeidsverktøy er kraftig oppgradert. Jeg bruker iThoughtsHD til planlegging, møteledelse, møtereferat, tema- og emneoversikter, og presentasjoner. Det er den ene appen som betyr aller mest for effektivisering hos meg. Tankekart på iPad – enkelt og nyttig er blant de fem mest leste artiklene på denne bloggen, det er tydelig at flere har interesse av temaet. I forrige runde fikk vi frisøk og flere layouts med in-app kjøp. Denne gangen får vi vedlegg av dokumenter, tegneark og forenkling av bildehåndtering. En fra før fantastisk nyttig app blir med dette en god del kraftigere. Jeg har testet og skrevet litt om gevinster også i klasserommet.

Anvendelig på tvers

iThoughtsHD er en forunderlig app. Den er på mange måter blitt min kladdebok og mitt presentasjonsverktøy. Og jeg ser hvordan mennesker jeg samhandler med i møter og prosjekter verdsetter visualiteten og enkelheten. Alt blir tydelig. Jeg ser også hvordan elever fra småtrinn til videregående liker å bruke den. Under ser dere et tankekart fra 5. trinn i arbeid med skogen. Dette er andre sesjon denne eleven bruker appen, og resultatet er strålende selv om eleven har hatt liten tid til å sette seg inn i verktøyet. Alle elevene trives med å vise fram sitt resultat, fordi det ser fint ut.

20120908-154243.jpg

Støtter nå de mest interessante vedleggene

Støtten for vedlegg er kanskje det mest spennende med oppdateringen. Et tankekart vil nå kunne inneholde kompleks struktur som tidligere, men nå også mer detaljer i form av vedlegg. Kontorstøtte formatene til både Microsoft og Apple er støttet sammen med pdf, txt, rtf og csv. Bilder ble støttet tidligere men er nå lagt inn i en mer logisk og lett gjenkjennelig struktur. Du har full kontroll på vedleggene i en egen «binders» i toppmenyen liknende det man er vant til med f.eks vedlegg i epost.

Skyen – en ressurs for tankekart i klasserommet

I flere klasser jeg har besøkt siste ukene har iThoughts hatt en ekstra dimensjon i bruk sammen med skyen. Skolene jeg har besøkt har benyttet Connect og elevene har da lastet opp sine tankekart i slutten av hver sesjon. Det har gitt både gevinster i forhold til tilgjengelighet og gjenbruk. Alle de nye funksjonene, spesielt dette med vedlegg fungerer strålende med Safari og Connect. Safari blir som en filhub hvor en kan åpne f.eks et word- eller powerpoint dokument og lime inn i lokal iThoughts. Deretter kan brukeren laste opp igjen tankekart som nå inneholder alle vedleggene som er lagt inn. Jo flere vedlegg, jo større fil.

Det er tilfredsstillende å se hvor tilgjengelig elevarbeidene blir i slutten av en iPad sesjon når elevene har tilgang til skyløsning. 25 elever som jobber med hvert sitt tankekart laster opp hvert sitt kart i løpet av 30 sekunder når forbindelsen er satt opp innenfra iThoughts. Det går rett ut på skyen uten mellomlegg. Eleven klikker seg inn i ønsket mappe og lagrer. Deretter kan de arbeide videre med kartet sitt hjemme hvis ønskelig. Alt du trenger er en nettleser og nett tilgang. iThoughts har støtte for alle kjente tankekart til både PC og Mac. Flere niende klasse elever valgte f.eks å laste opp i formatet til Freemind (.mm) som er et gratisprogram for PC dersom man vil jobbe videre hjemmefra og ikke har tilgang på iPad.

iThoughtsHD har styrket sin plass i mitt reportoar ytterligere etter denne oppdateringen. Det er min mest brukte app, og den blir ikke mindre aktuell etter dette. Med solid støtte mot skyløsninger er den også svært anvendelig i klasserommet. Også for skoler som ikke har iPad til hver elev.

