GameCenter og Gamification i skolen

Posted on 20. mars 2013

0



Gamification er på vei inn i skolen og iPad er høyrelevant som en av de største mobile spillplattformene. iOS vokser med stormskritt og firmaer som EA, Ubisoft og Gameloft regner inntekter annerledes før og etter iOS revolusjonen. Selv Playstation og Nintendo merker pusten fra Apple. RIKT har vært innom temaet Gamification flere ganger, sist med artikkelen «Lær om krefter og konstruksjon» hvor jeg testet spillet Bridge Constructor. I min iver etter å utforske temaet har jeg dannet meg større overblikk samtidig som jeg har funnet en fantastisk mulighet i Apples GameCenter. Her får brukeren progresjonen med seg til andre enheter. Påbegynt gameplay på en enhet kan fortsettes på en annen enhet. GameCenter løser floken omkring «one device street». Flere spill er allerede implementert, og her må det ropes høyt i skogen. Utviklere: Legg GameCenter på agendaen straks!

image

Bridge Constructor er universal og det var fint å veksle mellom iPad og iPhone. Men jeg gikk lei av at jeg ikke fikk med progresjonen i spillet over til neste enhet. Så prøvde jeg GameCenter, og for en åpenbaring. Logger jeg meg på GameCenter før jeg åpner spillet, lastes min spillhistorikk over, enkelt og greit. Spiller ingen rolle om det er skole iPad, BYOD- iPad, iPod eller iPhone, liten skjerm, stor skjerm. GameCenter krever bare brukernavn og passord. Dette er fantastisk for alle som er opptatt av skole!

Er det flere pedagogiske spill for iOS som er klargjort for GameCenter? Mattekongen er et spill som fungerer bra. Solholmen skole har gjort en generell utprøving og anbefaler denne på mellomtrinnet. En annen app innenfor matematikk er geometrispillet Slice It. Begge disse fungerer godt med GameCenter. Norske Snowcastle melder at deres nye matematikk spill, Scale Tower, skal ha GameCenter klart ved lansering. Jeg har ikke noen dato for lansering, men gleder meg. SnowCastle har gjort stor suksess med spillet Hogworld, og de har også gjort det bra overfor tildeling av midler fra norske myndigheter. SnowCastle blir en utvikler å regne med framover.

imageAndre spill som fungerer godt med GameCenter er Civilization Revolution og Emergency HD. Dette er spill som egner seg mer i samfunnsfag. Selv om Civilization er fullt spillbar på iPad, må brukerne beregne mer tid på gjennomføringen. Jeg savner bl.a ekstern kontroller (eksternt tastatur), jeg mister fart og framdrift. Det betyr at dersom du som lærer vil gjøre et opplegg med Civilization på iPad skal du sette av godt med tid. Det er nok ikke der jeg ville startet… Nordal Grieg VGS har gjort seg erfaringer med Civilization på PC som kan være verdt en kikk.

Jeg ønsker at alle spillutviklere og innholdsleverandører setter GameCenter på agendaen. Jeg vet at f.eks DragonBox 2 er under oppføringen og jeg har sendt avgårde en bønn om implementering. Foreløpig ønsker utviklerne seg en annen løsning som ivaretar DragonBox også på Android og Windows plattformen. Det er synd dersom det da vil hale langt ut i tid med funksjonaliteten beskrevet ovenfor. GameCenter er klargjort og det er kort vei fram til implementering. Forespørsel er oversendt utviklerne.

Nevner til slutt at Minecraft på iPad fungerer godt opp mot spillarket som Senter for IKT i utdanningen har laget for 4. trinn. Her får skolene et ferdig undervisningsopplegg med læringsmål for Matematikk og Kunst og håndverk. Vi i RIKT har testet på vår iPad lab og funnet god match. Minecraft er desverre ikke klargjort i GameCenter, men forespørsel til utviklerne er herved sendt.

image

Andre artikler:

Lær om krefter og konstruksjon
Vellykket mestringsstrategi i spillproduksjoner

