Mer effektiv på musikkrommet

Posted on 28. april 2013

0



image1-300x2141Det har vært en utrolig spennende reise siden jeg kastet meg ut i konsulenttilværelsen fra i fjor sommer. Siden august har jeg levert 13 ukesprosjekter, jeg har fått levere diverse kurs og rådgivingstjenester, – og jeg har ikke minst fått være mye mer musikklærer. Mens jeg skriver dette sitter jeg på Værnes og venter på flyet til Sandnessjøen. I morgen venter 15 stk forventningsfulle kulturskolelærere for et fulldagskurs med GarageBand på iPad. Jeg har aldri vært mer klar, konseptet er spisset til fingertuppen gjennom de siste 18 mnd. Bare siden jul har jeg hatt 13 fulle undervisningsdager i klasserom med elever og lærere. Nå er det slipt, finpusset og klargjort over et tilstrekkelig langt tidsrom.

Jeg deler dette med mine lesere siden jeg nå opplever å ha et modent og ferdigutviklet konsept for norske musikkrom. Selv om mye av min tid går til generell iPad implementering, har jeg heldigvis hatt privilegiet å få utvikle og levere musikkprosjekter ved siden av. Nedenfor ser du hvordan dette blir presentert framover. Her er det kraft til å revolusjonere norske musikkrom!

Det er en helt spesiell glede for meg å være med på dette ettersom det er en drøm jeg har hatt helt siden studiedagene på Institutt for musikkvitenskap på 90 tallet. Jeg visste at musikkundervisningen kunne gjøres smartere. Møtet med Apple og særlig Joe Moretti på BETT i 2006, ga meg retningen som nå er rendyrket. I fem år preiket jeg GarageBand på Mac til norske grunnskoler. Så kom iPad, – og det gjorde alt bare enda utrolig mye mer tilgjengelig. Jeg har levd og spist dette innholdet i 8 år. De siste 3 årene med iPad. Og nå er det klart. Lets do it!

Smartere musikkundervisning er et konsept utviklet av RIKT. Med iPad og opplæring fra RIKT kan lærere utøve Smartere musikkundervisning uten at investeringene blir for store.

Hvem?

Jan Gamre har hovedfag musikk fra Universitetet i Oslo. Han har lang erfaring som musikklærer og har ansvar for RIKTs musikkavdeling. RIKT har nå 5 dyktige musikklærere klare til tjeneste.

Hva?

Vi leverer:

  1. Dagskurs for lærere
  2. Ukesprosjekt på din skole
  3. Vurdering- og oppfølging av lærere
  4. Utleie av undervisningspersonell

Hvordan?

RIKT trener musikklærere og utvikler faglig og metodisk praksis. Vi leverer trening og opplæring slik at din skole kan ta i bruk ”Smartere musikkundervisning”.

Hvem kan benytte våre tjenester?

RIKTs konsept egner seg for grunnskoler, kulturskoler, folkehøyskoler og lærerhøyskoler.

Suksesshistorier

Madlavoll skole har hatt besøk av RIKT for ukesprosjekt våren 2013. Både musikklærere og elever er begeistret. Lokal ildsjel, Andre Voldsund, forteller at skolen endelig klarer levere hele læreplanen i faget.

RIKT her drevet veiledning av musikklærerne I Skedsmo kommune siden februar 2012. Lærerne sier:

Endelig får vi oppfylt kravene i K06! Ved at iPad er “alt i ett verktøy” kan vi gjøre mange operasjoner raskt og effektivt! Dette har vært supert og veldig lærerikt”!

Øvrige uttalelser:

RIKT trener oss gjennom konkrete undervisningsopplegg. Jeg har lært mye jeg tar med meg til musikkrommet. Jeg får et reportoar av aktiviteter jeg kan bruke umiddelbart.

 

Smartere Musikkundervisning

