Skriv invitasjonsbrev med Pages

Posted on 25. oktober 2015

0



IMG_0659Fra tid til annen lager jeg invitasjonsbrev av forskjellig slag. Visste du at det er veldig kjekt å lage dette på iPad med Pages? Her finner du egnede maler for design og farger slik at du ikke behøver jobbe så hardt for et godt resultat. Malene i Pages er en veldig god ressurs for oss uten spesielt god peiling på design og layout. Dersom du topper det hele med signatur og småtegninger i f.eks PDF Expert, blir det rimelig komplett. Denne gangen har jeg laget invitasjon til sykkellaget Rye 1 som jeg er lagleder for. (Dersom du kjenner noen som kan være interessert skal du bare videreformidle denne invitasjonen).

For mange av oss er Pages «Word på iPad». Inntil Microsoft løfter Word på iPad enda litt til er Pages den foretrukne tekstbehandleren, ettersom den også leser og eksporterer Word formatet. Pages har glimrende støtte for tabeller og diagrammer, noe som kan sprite opp informasjonen du ønsker formidle. Det eneste jeg virkelig savner i Pages er tegneverktøy og miniatyrsider for bedre oversikt på sluttarbeidet. Det jeg gjør er å kombinere Pages med PDF pdf-expert-ipad-icon-256Expert, da PDF Expert gjør akkurat dette. I min arbeidsflyt fungerer det fint, selv om jeg erkjenner at det var litt rart å eksportere til PDF formatet før jeg er ferdig med mitt dokument. Men dette har vist seg å fungere bra for meg. En annen app som gjør noe av det samme som PDF Expert er Notability. Den er rimeligere og har et enda mer utviklet tegneverktøy.

Pages iconPages har blitt enda mer relevant som tekstbehandler for mange skoler ettersom stavekontroll er på plass, – og den siste oppdateringen gir enda bedre støtte for Word formatet. Nå kan du også multitaske med «Slide over» og «Split view» (sistnevnte krever iPad Air 2). Det å jobbe med eksternt tastatur er også blitt mye gøyere ettersom det nå er støtte for langt flere snarveier på tastaturet. For noen versjoner siden kom smartere beskjæring av bilder på plass. Dobbeltap på bildet og du kan umiddelbart beskjære. Dersom du trenger bildetekst «oppå bildet» henter du inn tekstboble fra «figur» og setter inn. Mulig du må «ordne» bildet lenger bak slik at teksten blir synlig, det gjør du via malekosten.

Jeg har altså laget en invitasjon til Infomøte for sykkellaget Rye 1 i denne runden. Møtet holdes på Nordtvet skole tirsdag 10. nov kl 19. Målsettingen til laget er å sykle Lillehammer – Oslo med gjennomsnittshastighet på 40 km/t. Her er hele Invitasjonen til Rye 1 møtet.

