Rock City – ikke bare i Namsos!

Posted on 5. september 2016

0



FullSizeRenderDet er en deilig følelse og være med å bygge opp noe stort som har betydning der ute. En god stund har jeg vært en vesentlig del av Rikt og mange har lært meg å kjenne som ansatt og medeier i Rikt. Rikt teller nå 20 personer og lever i beste velgående. Etter 4 år i Rikt har jeg funnet at tiden er inne for å stå på egne ben.  Jeg tenker at innimellom skal jeg gjøre et og annet på denne godt forsømte bloggen også 🙂 Jeg har et antall ideer til artikler som har blitt liggende uten å bli realisert. Kanskje vil noen av de realiseres i ukene framover? Vi får se…

Jeg har det utmerket og nyter nye og spennende utsikter, kjenner nye initiativ og planer ta form. Samtidig som jeg innrømmer å ha forsømt denne bloggen er det moro å se at mange artikler som er skrevet for 4 år siden fremdeles leses hyppig.

FullSizeRender2I et halvår har jeg hatt karantene og har ligget lavt i markedet, kun levert kurs i musikk ved siden av jobb som musikklærer 3 dager pr uke.. Jeg har holdt meg unna konkurrerende virksomhet med Rikt og holdt min sti ren. Det har gitt noen åpenbare gevinster… Bla har det gitt meg tid til å sykle i sykkelklubben Rye. Det har vært vidunderlig å ha tid til å mestre kapteinsrollen hos Rye 1 på distansen Lillehammer – Oslo. 47 år er ingen alder når du fremdeles har mye virketrang og energi. Håret er blitt enda gråere, men formen har aldri vært bedre. Bildet er fra i sommer hvor skjegget fikk gro som graset bak… (et visst sted!)

Den nye virksomhet heter Kreasjon og vi leverer kurs på iPad til alle fag. Jeg sier «vi» fordi vi er allerede flere som samarbeider om utformingen av tjenestene. Flere av de dyktigste freelancerne i markedet vil jobbe sammen med meg i Kreasjon framover. Jeg gleder meg til å ta fatt på arbeidet med å videreutvikle Kreasjon. Akkurat nå er jeg i Namsos og hjelper Sørenget skole med kreative verktøy. Både iMovie og GarageBand gir fantastiske muligheter i undervisningen. Lærerne ble skikkelig ivrige under dagens opplæring. I morgen skal det modelleres i klasserommet både på småtrinnet og mellomtrinnet. Jeg kjenner det bobler i meg når lærere våkner til og ser de pedagogiske mulighetene med kreativ produksjonsmetodikk. Det rocker i Rock City Namsos!

Men det kommer til å svinge langt utenfor Rock City museet.. I skoler og kommuner som våkner for mer aktiv og involverende læring, – der lærere går engasjert inn i veilederrollen.. Kom igjen, kapellmester… Vi snakker lærere som skjønner den nye tidsalderen vi er inne i. Lærere som setter ungenes læreprosess fremst. Lærere som forstår sin egen rolle i læreprosessen. Læring med musikalitet og trøkk! Læring med høy kvalitet på samspill, samarbeid, samklang og samstemthet… I disse miljøene kommer det til å skje mye. Framtiden skaper vi selv, la oss derfor skape den nå!

Posted in: iPad i skolen