Gøy å lage film med iPad 2!

Posted on 22. mai 2011

1



Til den det måtte angå i ungdomsskoler og andre relevante sammenhenger: Tør du sette i gang podcast produksjon blant elever og ansatte? Lage og publisere sammendrag av undervisningensemner? Hvis du tør skal jeg vedde på du får se samarbeid og engasjement for kunnskapsproduksjon du ikke kunne forestille deg. Podcast som arbeidsform gir tverfaglig kompetanse i bl.a. norsk og K&H auvhengig av undervisningstema. Det gjør at en skole kan være fleksibel i planlegging av timebruk. Hva trengs for å komme i gang? 1 stk iPad 2 og 1 stk iPod touch/iPhone.

Med enkle midler redigeres filmsekvenser og man legger til kommentarspor og lydspor. iMovie er en drøm å bruke når du først har klippene klare i kamerarullen. Filmsekvensene består av produksjonsteamets egne gjenfortellinger og sammendrag ved hjelp av ulike presentasjonverktøy på iPad. Det ligger en skattkiste av presentasjonsmuligheter på iPad 2. Når de ulike sekvensene settes sammen ser man fort at kombinasjonen iPad 2 og iMovie er en gavepakke for skoler og bedrifter.

Til hjelp for å gjenskape lærestoff kan teamene fordele oppgaver med skriftlige notater og lydopptak. Teamene bør ikke være for store, jo flere jo kokker mere søl. Jeg tenker 2-3 personer er nok. Oppgaven med å lage podcast bør rullere slik at flere får sjangsen. I en skole kan det være lurt at noen elever blir superbrukere som guider og hjelper nye team å komme i gang. Her er en beskrivelse av hvordan den praktiske prosessen kan foregå:

Innledende arbeid:

  1. Lag sammendrag av undervisningsemnet ved hjelp av ulike presentasjonsverktøy, f.eks Keynote og Adobe iDeas. Her er en flott Keynote artikkel. Det er lurt å ta med noen illustrasjonsbilder, samle dette ved å knipse nye bilder eller laste ned fra internett. Det er bare personvern og opphavsrett som er begrensninger, ellers kan elevene fritt bruke sin kreativitet.
  2. Filme klippene, husk å holde kameraenhet i ro! Du tar film og bilder med standard kamera APP. Jeg anbefaler å filme med iPod touch eller iPhone. Det er enklere å holde i hånden og enheten er enklere å ta med seg rundt omkring. En av begrensningene i iMovie er at den jobber direkte bare med IOS enheter. Alle andre videokameraer krever filformatering og ekstra tidsbruk, mitt råd er å unngå dette.
  3. Overfør trådløst med Photosync dersom du har filmet med iPod Touch, iPhone eller annen iPad. PhotoSync fås også til Windows og Mac og legger videoklipp rett i iPads kamerarull. Husk at du må konvertere til MP4 format dersom du bruker andre enheter enn iPod/iPhone/iPad.
Redigeringsarbeidet:
Når bilder og filmsekvenser er tilgjengelig i kamerarull på iPad kan redigeringsarbeidet starte. Herfra jobber du kun med iMovie på iPad.
  1. Start redigering, legg inn aktuelle klipp og bilder. Kort ned klippene og bytt rekkefølge som passer.
  2. Legg på tekst aktuelle steder.
  3. Legg på kommentarspor.
  4. Legg på lydeffekter og musikkspor.
  5. Tilpass overgangene.
  6. Læreren kan se på arbeidet og gi eventuelle råd før ferdigstilling.
  7. Lag egnet tittel på prosjektet, se over i fullskjerm (dette gjør du på iMovie startsiden).
Deling:
Nå gjenstår å dele herligheten. Tilgjengeliggjøring via web er en fantastisk mulighet for akselerasjon i læringen hos alle elevene på din skole.
  • Eksporter til Vimeo eller Youtube. Fordelen med Vimeo eller Youtube er at det er veldig enkelt å embedde filmene på blogg og wiki slik jeg gjør i denne artikkelen.

Gevinster:

Ved å gjøre dette oppnår skolen minst 3 store gevinster:

  • A. Gode læringsopplevelser for de som lager podcast’ene.
  • B. Duplisering og akselerasjon av kunnskap for mange.
  • C. Elevene får en opplevelse av å bety noe for hverandre. Man produserer ikke bare for søppelbøtta. Man får en delingskultur hvor man samarbeider om læring.

Jeg fokuserer i første rekke på å lage gode sammendrag av avgrensede undervisningsemner, ca 2 minutter med høydepunkter. Kortere eller lengre ved behov. Setter man i gang for store prosjekter er det fare for å ikke komme i mål. Det er lurt å ikke gape over for mye. En slik måte å bearbeide og presentere lærestoff vil treffe mange elever på en helt annen måte enn tradisjonell undervisning.

Dersom du ønsker besøk av SNORRE data med vår iPad lab med podcast kurs for elever og ansatte, er det bare å ta kontakt med oss. Vi kan guide dere gjennom hele prosessen. Fra organisering av elever, planlegging og gjennomføring av podcast-produksjon, til tilgjengeliggjøring på web. Vi gir gjerne råd for valg av blogg- eller wiki-løsning slik at podcastene blir tilgjengelig på tvers av plattformer i årene framover. Her en smakebit fra vårt besøk på Odda barneskole nylig. Alt jeg beskriver her er del av vårt Connect konsept. Vi gir deg gjerne noen godbiter du kan bruke i en «nedskalert versjon». Ideene i denne artikkelen er en slik godbit. Connect tar høyde for å integrere skolens IKT satsing med pedagogikk. Du kan lese mer om Connect her.

Jeg håper du lar deg inspirere til å sette i gang med podcast på din skole. Dette er en lavterskel løsning som gir flott resultat med lite bruk av ressurser. Med bare 1 stk iPad 2 og 1 stk iPod touch er dere i gang. Du og elevene kommer til å erfare at det er gøy å lage podcast med iPad 2!

Tips til slutt:

For vanskelige temaer i matematikk er det nok best at elevene får filme læreren når forklaringer gås igjennom. Av erfaring vet jeg at dette er en terskel for en del lærere.

Om du filmer med iPad 2 kan det være en fordel å bruke SteadyLens. Den gjør bildestabelisering mens du filmer. Mange velger imidlertid å filme med iPhone eller med iPod touch. Når du er ferdig å filme overfører du klippene trådløst med Photosync. Herfra og videre er det rock’n’roll!
(Dersom du liker denne bloggposten setter jeg veldig pris på om du deler den med noen via mail-, twitter-, eller facebook knapp nedenfor).